Ben je er onlangs achtergekomen dat je een glutenallergie hebt? Of wil je voor andere redenen geen gluten meer consumeren? Dan zal koken voor jou helaas een stuk ‘lastiger’ worden. Na wat informatie op te hebben opgezocht op internet zal je er achter komen dat je niet meer kan genieten van verrukkelijke etenswaren zoals brood, pasta en pizza. Natuurlijk kan dit even schrikken zijn. Maar gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om alsnog heerlijke glutenvrije gerechten te maken. Sterker nog, het is mogelijk om de meeste recepten geheel glutenvrij te koken. Dit vergt natuurlijk wel enige kennis en kunde. Daarom geven wij je enkele tips om je een vliegende start te geven in jouw glutenvrije kookleven.

Houd het simpel

Ten eerste raden wij je aan om het simpel te houden. Focus je dan ook eerst op producten die van nature geheel glutenvrij zijn. Denk hierbij aan vlees, vis en gevogelte. Kijk wel altijd even op het label van je producten. Het kan voorkomen dat er kruiderijen, marinades of bouillon met gluten zijn toegevoegd.

Eieren en normale kaas zijn toegestaan mits er geen producten zijn toegevoegd welke gluten bevatten. Check ook hierbij dus good de labels. Over het algemeen kan je beter voor normale kaasproducten dan de light of vetvrije varianten. Zuivelproducten zijn meestal ‘veilig’, mits er geen extra ingrediënten aan toegevoegd zijn. Daarnaast kunnen vegetariërs noten, zaden, peulvruchten of normale tofu consumeren voor de nodige eiwitten. Ten slotte zijn groente en fruit altijd glutenvrij.

Glutenvrije graanproducten

Bij glutenvrije graanproducten kun je denken aan rijst, risotto en mais. Houd je van Mexicaanse gerechten? Maak dan bijvoorbeeld witte of gele maïstortilla’s, taco’s of fajitas met avocado. Dit is allemaal zeer gemakkelijk te maken zonder gluten. Andere  mogelijkheden zijn glutenvrije pasta of traditionele Aziatische rijstnoedels. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden eindeloos en kan je ook veel buitenlandse gerecht bereiden.

Wat moet je vermijden?

Voedingsmiddelen zoals witte bloem, tarwebessen, rogge, gerst, spelt, couscous, pasta, mout en bier dien je te vermijden.  Dat is wel duidelijk. Echter zijn er nog tal van producten welke mogelijk gluten kunnen bevatten. Denk hierbij aan sojasaus, bouillon, marinades, sauzen, kruidenmengsels, smaakstof, mosterd, saladedressings, wraps, geroosterde noten, muesli en soepverdikkers. Ga je voor havermoutproducten? Kies dan alleen glutenvrije haver welke gecertificeerd zijn.

Glutenvrij koken lastig?

Na het lezen van deze blog zal je hopelijk inzien dat glutenvrij koken helemaal niet zo lastig hoeft te zijn. Het vergt in de beginfase tijd en kennis om je het glutenvrij koken eigen te maken. Echter zal het na verloop van tijd allemaal automatisme worden en weet je niet meer beter. Glutenvrij koken hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Houd het simpel en neem vooral geen risico met producten welke mogelijk gluten bevatten.

Heb jij nou een heerlijk glutenvrij recept welke je graag met ons wilt delen? Laat dan een reactie achter. Wij zijn erg benieuwd!