Welke verbouwing je ook wil gaan doen, of dat nu gaat om een volledig huis of om een simpele ruimte, het zal altijd een impact hebben. Het zal dus echt belangrijk zijn dat je goed geïnformeerd bent én een strak plan hebt.

Hoe eraan beginnen?

Alle begin is moeilijk. En als je al een idee had van wat te gaan doen, dan gaat er al zeker geen dag voorbij of er komt een nieuw bij. Natuurlijk is er die droomoplossing waar je nu al zo lang mee in je hoofd loopt. Maar zet ik dat nu links of rechts in de kamer? Of toch maar mooi in het midden? Of toch maar weer anders? Het spreekt voor zich dat er een plan zal moeten gemaakt worden.
Heb je de skills om dit helemaal alleen te gaan aanpakken? Of is de hulp van een vakman hier aangewezen? Of elk de helft? Het is echt aangewezen om uit te zoeken wat er haalbaar is.
Eens dat duidelijk is, kunnen de to do’s opgesteld worden. Een key-issue hierbij zal zijn om het geheel budgettair te gaan inschatten.

Financiële administratie is de basis van alles. Je zou de eerste niet zijn die aan een avontuur begint en het halfweg ziet aflopen. Zorg steeds voor een reële budgettering en je vakman kan daar perfect bij helpen. Mocht je de werken dan toch helemaal zelf gaan uitvoeren, dan zal vooral bij de materiaalkost de juiste cijfers moeten ingevuld worden. Hou bij het budget opmaken ook altijd rekening met een marge van 10 à 15% extra. Op die manier kan je omgaan met onvoorziene omstandigheden en staan de werken niet meteen helemaal vast bij een probleem.

Bekijk welke eigen middelen er zijn en voor de rest ga je je informeren waar en hoe je best kan geld lenen. Je gaat dus op zoek naar verschillenden manieren en zodoende een lening vergelijken. Dan moet je natuurlijk wel een lening afsluiten en in sommige gevallen een lening oversluiten. Hier kan je onafhankelijk je lening vergelijken en de best passende kiezen voor jou.

Hoe de gemaakte plannen nu uitvoeren?

Tevreden met de inhoud van het idee? Kloppen de vooropgestelde cijfers?
Dan kan de planning opgemaakt worden. Dit houdt een resem aan zaken in die moeten voorzien worden zodat de werken zo vloeiend mogelijk vooruit gaan. Hou best rekening met een aantal basisprincipes:
– Is de verbouwing te groot, dan heb je een vergunning nodig. Beginnen zonder die vergunning is een no go. Dat kost alleen maar tijd én geld.
– kan de verbouwing zonder vergunning, verwittig dan tenminste de dichtste buren.
– zorg voor een goede verzekering voor tijdens de verbouwingswerken.
– maak een degelijke leef planning. Waar ga je werken en waar ga je wonen? Borden afwassen kan net zo goed in het bad en eten in de slaapkamer moet ook kunnen. Zolang het maar netjes is gepland.

Denk goed, denk slim.

Verbouwen is één ding, het aanpakken en laten vooruitgaan een ander.
Elke verbouwing, hoe klein ook moet goed gepland worden. Zowel qua uitvoering als op het vlak van budgetten geldt de regel, “bezint eer je begint”…